środa, 14 marca 2012

Zniszczona świątynia po osadnikach mennonickich w Sadach...( gmina Słubice,powiat płocki.)


Tyle pozostało po 200-tu letnim zabytku kultury mennonitów na Mazowszu...
"Stanąłem jak wryty i osłupiały.Nie byłem pewny czy nie pomyliłem drogi. W głowie kołatało się setki myśli ale ta,która zwiastowała prawdę niosła za sobą gorycz. Obraz nie był fatamorganą,ale iście realnym barbarzyństwem. Ręka ludzka zniszczyła to,co stanowiło najstarszy zabytek osadnictwa olęderskiego na Mazowszu. Ponad 200 lat tradycji,kultury i religii w ciągu jednego dnia zrównano z ziemią. Pozostał żal i smutek. Wspomnienia już tylko na zdjęciach..."
Oto jedne z tych refleksji i myśli mojego kolegi Krzysia Zadrożnego których nigdy nie chciałoby się zapisywać lub słyszeć.Ale widzieliśmy to wszystko w realu i naocznie z trudnością ukrywając zgorzknienie.

Niepojęte jakie spłycenie duchowe i intelektualne rozszerza się po naszym kraju.Jak wielki niedowład umysłowy opanowuje tych,którzy odpowiedzialni za wartości kultury materialnej ziemi mazowieckiej totalnie ignorują kolejne ich dewastacje i zniszczenie.Tak naprawdę nie trzeba nam wojny i zburzonych budynków.Wystarczyłoby wsadzić kilkoro urzędników państwowych za kraty i obciążyć ich za niedopełnienie obowiązków.Również finansowe.Bo prawo jest, nie ma za to woli i uczciwych intencji ludzi,którzy mając władzę-nic w tym kierunku nie robią.Dla mnie to po prostu burdel ! Przepraszam ale tak myślę.

Stan kościoła z lata 2011 roku...

Piękny nagrobek z cmentarza ewangelickiego w Sadach.

Na zgliszczach byłego kościoła mennonitów w Sadach. W ręku trzymam uratowaną gazetę Dodatek niedzielny do "Głosu Ludu" z 17" marca 1946 roku... Chociaż tyle uratowaliśmy.

Zabytku cień...


Cmentarz w Świniarach-zdewastowany nagrobek dwojga dzieci zmarłych śmiercią tragiczną.Zginęły tego samego dnia. Jaki prymityw noszą w sobie ci,którzy zniszczyli medaliony z fotografiami zmarłych... Brakuje słów.
Zdjęcia są autorstwa Krzysztofa Zadrożnego.Jedno ( letnie z 2011 r) także mojego.Krzyśku,dziękuję za ich udostępnienie. Mój aparat jak wiecie jest zepsuty.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz