piątek, 2 listopada 2012

Przodków cienie.

                                                      Po to właśnie.

                                    Coraz to z Ciebie jako z drzazgi smolnej
                                    Wokoło lecą szmaty zapalone
                                    Gorejąc nie wiesz czy stawasz się wolny
                                    Czy to co Twoje będzie zatracone
                                    Czy popiół tylko zostanie i zamęt
                                    Co idzie w przepaść z burzą.
                                    Czy zostanie
                                    Na dnie popiołu gwiaździsty dyjament
                                    Wiekuistego zwycięstwa zaranie ?

                                    Wiary dziś życzę Tobie, że zostanie
                                    Bo na tej ziemi jesteś po to właśnie
                                    By z ognia zgliszcza
                                    Mógł powstać dyjament
                                    Wiekuistego zwycięstwa zaranie

                                    Czy wiesz, że jesteś po to właśnie !

                                    Połóż rękę na sercu
                                   Otwórz oczy szeroko i skacz !
                                   Powiedz : Teraz lub nigdy
                                   Zamiast : Będzie co ma być
                                   I nie czekaj aż ci głód spości
                                   Twoje cierpienie ! Tak.

                                                             - Cyprian Kamil Norwid.

Fotografia wykonana na cmentarzu w Zakrzewie - w tle płonące dęby pośród mogił z Wielkim Wozem na wieczornym niebie
Fotografia użyczona dzięki uprzejmości Teresy i Marka Siwanowiczów.


Wczoraj- tj. 1 listopada poszedłem na stary cmentarz przy ul. Kobylińskiego w Płocku zapalić symboliczny znicz pamięci. Tam na wiecznym spoczynku spoczywają moi pradziadkowie po kądzieli. S. i J. Zarębowie.
Będąc przy ich grobie uświadomiłem sobie, że właśnie jestem już ostatnim męskim potomkiem po mojej babci Jadwidze... Gdybym ich nie odwiedził  ta bliska memu sercu mogiła nie miałaby światełka. [...]

Jak niewiele potrzeba, żeby pamięć o innych tak szybko odeszła. Smutno troszkę,
Na całe szczęście dzisiejszy dzień poświęcony jest tylko im. I dlatego pobędę z nimi dłużej.Tak naprawdę moja pamięć o nich jest mi bardziej potrzebna niż im. Nikt inny ich nie odwiedzi, więc sadzę, że pozwoli mi to na jakąś refleksję o sobie. Czy świadomy wybór samotności jaki wybrałem na życie ma jakikolwiek głębszy sens ? Chcę odnaleść na to odpowiedź, wsłuchawszy się w ciszę dziadkowych liter na nagrobku. Może podpowiedzą mi coś.

Życzę Wam wszystkim mądrości od waszych najbliższych, którym poświęcony jest dzień 2 listopada- prawdziwe słowiańskie DZIADY. Pamiętajmy...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz