czwartek, 31 października 2013

W moim oknie ślad ognia ...

Dziś wieczorem zapaliłem świecę w moim oknie. Będzie ona drogowskazem i śladem dla moich najbliższych, o których wciąż żywo pamiętam. Chcę, aby Dziadowie moich Dziadów mogli do mnie trafić i posilić się tym, co mam najlepszego. Aby już nie błądzili po niegościnnych drogach tego świata, tylko po prostu odpoczęli przy stole. W cieple i z dala od zimnych pieczar i kurhanów.  Mam nadzieję, że trafią pod mój dach i ogrzeją swoje znękane dusze.


Ta świeca jest promykiem światła przeciskajacym się przez uchylone bramy Nawii. Przywołuje cienie cieni..., jak podczas podmuchu wiatru w lesie podczas pełni. Na krótki moment bezdechu welesowego władcy. Więc idą. Zagubieni w obłędnym amoku niepokoju o los żywych i tych których nigdy nie widzieli. Choć są im  tak bliscy.


Na stole jest chleb z solą, ser z pitnym miodem i skromna strawa z zupy. Darów natury także nie brakuje. Jeśli zechcą obdarzę z radością. Może we śnie a może na jawie-tego nie wiem. Bogowie zadecydują. Ja zrobiłem co było w mojej mocy; oczyśiłem ciało w czystej kąpieli i przy małym ognisku nad Wisłą. Z myśli wyżuciłem to, co było złe, biorąc od Matki Natury jedynie harmonijną pokorę. Aby móc oddać szacunek zmarłym przodkom...

Świecę zagaszę w zaduszkową noc. Odprowadzę ich słowem mądrego wiersza - tak na wszelki wypadek, żeby nie kusić dusz pozostaniem tuż obok. Tego wolę uniknąć.Wrota Nawii są cierpliwe,nie na tyle jednak, abym słyszał czyjesz szepty za dnia. Znam niestety i takich...


                                                      Kruchy lód

                                   Chciałabym kiedyś ujrzeć taką zimę,
                            o jakiej dziadzio bajał grzejąc się przy piecu:
                                   - Ho ho, kiedyś to zima była zimą;
                              Wisłę lód trzymał, że z brzegu do brzegu
                                         suchą nogą przejść mogłeś...
                                                        Teraz?...
                                    Drwo jeszcze jedno rozjaśniło izbę.
                              -Ho ho, śniegu wysoko pod świerki leżało,
                                     czyste i jasne było to podwórko.
                                                 Teraz świat inny.
                                         -Dziadziu, wiesz dlaczego?
                                              Nie słyszał pytania.
                             - Popiół iskry zgasił - sam do siebie szepnął-
                                              Podwórko już nie to...
                                 letnio się zrobiło - chyba do mnie mówił.
                                              Potem znów o Wiśle:
                                                i lód taki kruchy...

Wiersz autorstwa PIOŁUNA z tomiku ''Słońcem pisane 2'' -mała antologia poezji rodzimowierczej, wyd. Borgis, Warszawa 2012 r. str. 39.

Z dedykacją moim dziadziom....

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz